Konseptutvikling
Brukertesting
UX-research
Prototyping
Domenekunnskap
Konkuranseanalyse
Visuell profil
UI-elementer
Personas
Juni 2023
Studentprosjekt - Fagskolen Kristiania
Individuelt
Min rolle: Interaksjonsdesigner
“Studenten skal individuelt velge eller lage en oppgave hvor det er mulig å bedømme ferdighetene og kompetansen som studenten har tilegnet seg gjennom studiet og demonstrere evnen til å anvende denne kompetansen i et avsluttende og oppsummerende prosjekt. Studenten skal selv utforme prosjektet”.
Norge er et globalt fyrtårn når det kommer bruk og kjøp av elbiler, og leder an i den grønne transportrevolusjonen. Elbiler er en raskt voksende industri i Norge, og landet har per 2023 den høyeste andelen av elektriske biler per innbygger i verden. Dette skyldes i stor grad gunstige skattefordeler, avgiftsfritak og andre insentiver implementert av den norske regjeringen. Med denne raske veksten følger også et voksende behov for pålitelige og brukervennlige ladeløsninger.
Denne prosessdokumentasjonen dokumenterer prosessen for utviklingen av min mobilapp designet for å hjelpe brukere av elektriske kjøretøy i Norge med å finne, sammenligne og betale for lading på forskjellige ladestasjoner.
Prosjektet ble innledet med en å innhente domenekunnskap. Å forstå disse varierte brukerbehovene og preferansene er kritisk for å designe en app som møter elbileieres behov effektivt. Innsikten ble gjort gjennom blant annet dybdeintervjuer med brukerne, og noen av hovedpunktene fra disse intervjuene er:
Elbilbrukere i Norge har mange forskjellige ladeapper å velge mellom. Elton og Fortum Charge & Drive er blant de mest brukte. Selv om disse appene har noen tekniske problemer og bugs, brukes de fortsatt fordi de tilbyr et bredt spekter av ladestasjoner.
Elbilbrukere har en god forståelse av lading og de forskjellige typene ladere. De er kjent med forskjellene mellom hurtigladere, semihurtigladere og normalladere, og de forstår at ladetid kan variere avhengig av bilmodell og ladertype.
Elbilbrukere er generelt oppmerksomme på prisene for lading og er opptatt av å finne den mest kostnadseffektive måten å lade på.
Mange elbilbrukere lader hovedsakelig bilene sine hjemme, men de bruker offentlige ladestasjoner når de er på lengre turer, har behov for hurtiglading, eller når hjemmelading ikke er tilgjengelig.
Elbilbrukere ønsker forbedringer i ladeappene, spesielt når det gjelder brukervennlighet, stabilitet og live oppdateringer av ladestasjoner. De vil også ha bedre kostnadsoversikt og mulighet til å sammenligne priser mellom forskjellige ladestasjoner.
Noen elbilbrukere uttrykker en preferanse for ladestasjoner som bruker fornybar energi. Dette er i tråd med deres generelle holdning til bærekraft og miljøvennlighet.
Hvordan kan vi designe en elbil-ladeapp som gir brukerne enkel og rask tilgang til ladestasjoner, gir klar og oppdatert informasjon om ladestasjonsstatus og priser, og gir en pålitelig og brukervennlig opplevelse?
Han eier en elbil og bruker den for det meste til jobbpendling. Han trenger en app som kan hjelpe ham med å finne ledige ladere langs pendleruten, og han setter pris på klare prisopplysninger og enkel betaling.
Martine er en utdannet audiolog som nå jobber som salgsansvarlig for et firma som spesialiserer seg på høreapparater. Firmaet opererer i B2B-segmentet, så Martine har ansvar for å bygge og vedlikeholde relasjoner med ulike helseinstitusjoner og klinikker over hele Østlandet.
Primærmålgruppen er norske elbileiere som bruker elbil som sitt hovedkjøretøy i hverdagen. Elbilister i Norge er en variert gruppe, men de kan grovt sett deles inn i følgende kategorier:
Basert på innsikten jeg har fått og brukernes behov planla jeg følgende funksjoner for appen:
For å skape et gjennomført og helhetlig design har jeg til prosjektet begynt å utarbeide et designsystem. Dette hjelper meg med å holde designet konsekvent, samtidig som det gjør selve designprosessen enklere da farger og typografi allerede er definert. På denne måten slipper jeg å bruke tid på å finne en farge som passer for hvert enkelt element.
Fargekontrast er essensielt for universell utforming for å sikre lesbarhet for alle, inkludert de med synshemninger. Jeg har forsøkt å følge WCAG-standardene for fargekontrast i appen, og overholder i hovedsak både AA og AAA nivå for optimal tilgjengelighet.
Navnet "Glade" er kort, enkelt og minneverdig, noe som er viktige faktorer for et godt merkenavn. Det har også en positiv konnotasjon, ettersom "glad" betyr lykkelig på norsk (og engelsk), noe som kan bidra til å skape en positiv assosiasjon med appen. I tillegg kan merkevarenavnet uttales både på norsk, som i «glade dager» - /ˈɡlɑːdə/ (glah-duh), og på engelsk som et mer minneverdig egennavn - /ɡleɪd/ (glayd).
Det er imidlertid viktig å merke seg noen potensielle utfordringer. "Glade" er et vanlig ord og kan derfor være vanskelig å beskytte som et varemerke. Det er også en kjent merkevare for luftfriskere, noe som kan skape forvirring hvis appen på sikt skulle vært lansert internasjonalt.
Brukertesting av ladeappen ble gjennomført med en variert gruppe deltakere, inkludert erfarne elbilbrukere, men også nybegynnere uten kjennskap til denne typen apper fra før. Dette sikret et bredt spekter av tilbakemeldinger og innsikt i hvordan ulike brukere opplevde og interagerte med appen. Prototypen ble presentert på en smarttelefon for å gi brukerne en realistisk opplevelse av appen, og tillot meg å observere hvordan de navigerte gjennom de ulike funksjonenende. Brukerne ble bedt om å utføre forskjellige oppgaver for å teste appens brukervennlighet og funksjonalitet. Noen av oppgavene brukerne fikk var blant annet:
- Finn en ladestasjon og finn ut når den er mest besøkt.
- Bestill lading på lørdag klokken 8:30.
- Sjekk status for bilen din.
- Legg til en ny bil i din profil.
Positive Tilbakemeldinger: Brukerne likte det enkle og intuitive designet, spesielt funksjonen for oppsummert oversikt over ladestasjoner med direkte bookingmulighet.
Foreslåtte Forbedringer: Brukerne ønsket mer informasjon om fasiliteter nær ladestasjonene, som parker og restauranter, for å planlegge aktiviteter mens de lader.
Utfordinger for Nybegynnere: Noen nye elbilbrukere fant det utfordrende å forstå betydningen av kW i lading. Dette peker mot behovet for klarere forklaringer og mulige omregninger til mer forståelige enheter i appen.
Konklusjon: Til tross for mindre utfordringer, var testen vellykket og tilbyr verdifull innsikt for videre forbedringer av appen, spesielt hvis prosjektet hadde lengre varighet.
Gjennom hele prosessen har det blitt laget forskjellige design og iterasjoner, og jeg har hatt en konstant tilpasning av designet. Et eksempel på noe som ble endret fra low- og mid-fidelity til high-fidelity er hvordan hovedsiden for en gitt ladestasjon ser ut, i tillegg til bookingsiden.
I etterkant av brukertestingen ble det gjort iterasjoner basert på brukernes tilbakemeldinger. Blant annet ble det som etterspurt lagt til en mulighet for å ta brukeren rett til reservering av lader uten å måtte klikke seg inn på hovedsiden for den aktuelle laderen.
Før brukertestingen var flere elementene mørke med en svak gjennomsiktighet og background blur, samt hvit skrift. Etter tilbakemeldinger om at designet ble noe mørkt endret jeg til et lysere tema.
Det er mye jeg gjerne skulle videreutviklet i appen hvis jeg hadde hatt bedre tid og mer ressurser. Prosjektet bærer preg av å ha begrenset tid, med noen funksjonaliteter som ikke er på plass. Noe av det jeg ville fortsatt videre med om jeg hadde mer tid er: