Mockup av en iPhone som ligger til lading på et frokostbord med appen åpent. Appen gir oversikt over bilens ladestatus, rekkevidde og ladehistorikk.

Glade

Enkel lading av elbil

Konseptutvikling

Brukertesting

UX-research

Prototyping

Domenekunnskap

Konkuranseanalyse

Visuell profil

UI-elementer

Personas

Juni 2023

Studentprosjekt - Fagskolen Kristiania

Individuelt

Min rolle: Interaksjonsdesigner

Brief

“Studenten skal individuelt velge eller lage en oppgave hvor det er mulig å bedømme ferdighetene og kompetansen som studenten har tilegnet seg gjennom studiet og demonstrere evnen til å anvende denne kompetansen i et avsluttende og oppsummerende prosjekt. Studenten skal selv utforme prosjektet”.

Introduksjon

Norge er et globalt fyrtårn når det kommer bruk og kjøp av elbiler, og leder an i den grønne transportrevolusjonen. Elbiler er en raskt voksende industri i Norge, og landet har per 2023 den høyeste andelen av elektriske biler per innbygger i verden. Dette skyldes i stor grad gunstige skattefordeler, avgiftsfritak og andre insentiver implementert av den norske regjeringen. Med denne raske veksten følger også et voksende behov for pålitelige og brukervennlige ladeløsninger.

Denne prosessdokumentasjonen dokumenterer prosessen for utviklingen av min mobilapp designet for å hjelpe brukere av elektriske kjøretøy i Norge med å finne, sammenligne og betale for lading på forskjellige ladestasjoner.

Nåværende infrastruktur

Dybdeintervjuer

Prosjektet ble innledet med en å innhente domenekunnskap. Å forstå disse varierte brukerbehovene og preferansene er kritisk for å designe en app som møter elbileieres behov effektivt. Innsikten ble gjort gjennom blant annet dybdeintervjuer med brukerne, og noen av hovedpunktene fra disse intervjuene er:

Bruk av ladeapper

Elbilbrukere i Norge har mange forskjellige ladeapper å velge mellom. Elton og Fortum Charge & Drive er blant de mest brukte. Selv om disse appene har noen tekniske problemer og bugs, brukes de fortsatt fordi de tilbyr et bredt spekter av ladestasjoner.

Kunnskap om lading

Elbilbrukere har en god forståelse av lading og de forskjellige typene ladere. De er kjent med forskjellene mellom hurtigladere, semihurtigladere og normalladere, og de forstår at ladetid kan variere avhengig av bilmodell og ladertype.

Priskunnskap

Elbilbrukere er generelt oppmerksomme på prisene for lading og er opptatt av å finne den mest kostnadseffektive måten å lade på.

Lading hjemme VS. offentlig lading

Mange elbilbrukere lader hovedsakelig bilene sine hjemme, men de bruker offentlige ladestasjoner når de er på lengre turer, har behov for hurtiglading, eller når hjemmelading ikke er tilgjengelig.

Behov for bedre appfunskjonalitet

Elbilbrukere ønsker forbedringer i ladeappene, spesielt når det gjelder brukervennlighet, stabilitet og live oppdateringer av ladestasjoner. De vil også ha bedre kostnadsoversikt og mulighet til å sammenligne priser mellom forskjellige ladestasjoner.

Interesse for grønn energi

Noen elbilbrukere uttrykker en preferanse for ladestasjoner som bruker fornybar energi. Dette er i tråd med deres generelle holdning til bærekraft og miljøvennlighet.

Problemstilling

Hvordan kan vi designe en elbil-ladeapp som gir brukerne enkel og rask tilgang til ladestasjoner, gir klar og oppdatert informasjon om ladestasjonsstatus og priser, og gir en pålitelig og brukervennlig opplevelse?

Personas

Per-Erik

35 år, IT-konsulent

Han eier en elbil og bruker den for det meste til jobbpendling. Han trenger en app som kan hjelpe ham med å finne ledige ladere langs pendleruten, og han setter pris på klare prisopplysninger og enkel betaling.

Mål

  • Å sikre at han alltid har nok batteri til å komme seg til og fra jobb uten stress.
  • Å ha tilgang til klare og oppdaterte prisopplysninger for lading, slik at han kan budsjettlegge kostnadene nøye.
  • Å kunne betale for ladingen enkelt og raskt gjennom en app, uten å måtte bruke tid på å håndtere betalingsautomater eller ulike betalingsplattformer.

Frustrasjoner

  • Det er tidkrevende og frustrerende å søke etter ledige ladestasjoner langs pendleruten, spesielt når han har dårlig tid.
  • Usikkerhet rundt ladestasjonenes tilgjengelighet og pris kan skape stress, spesielt hvis han har dårlig tid eller har lite batteri.
  • Opplevelsen av å måtte bruke flere apper eller plattformer for å få den informasjonen og funksjonaliteten han trenger for en smidig ladeopplevelse.

Martine

39 år, Audiolog og salgsansvarlig

Martine er en utdannet audiolog som nå jobber som salgsansvarlig for et firma som spesialiserer seg på høreapparater. Firmaet opererer i B2B-segmentet, så Martine har ansvar for å bygge og vedlikeholde relasjoner med ulike helseinstitusjoner og klinikker over hele Østlandet.

Mål

  • Å ha en effektiv måte å planlegge og administrere sine mange møter og besøk på, for å maksimere sin produktive tid.
  • Å sørge for pålitelig transport og lading for å unngå forsinkelser i en allerede travel arbeidsdag.
  • Å ha tilgang til klare og pålitelige opplysninger om ladestasjoner langs hennes reiserute for å kunne planlegge ladestoppene effektivt.

Frustrasjoner

  • Uforutsette forsinkelser grunnet mangel på tilgjengelige ladestasjoner eller feilinformasjon fra ladeappen.
  • Komplekse app-grensesnitt som krever mye tid å navigere, spesielt når hun er på farten og har begrenset tid.
  • Uklarhet rundt ladestasjonenes kostnader og betalingsprosess, som kan legge til ekstra stress i en allerede hektisk dag.

Målgruppe

Primærmålgruppen er norske elbileiere som bruker elbil som sitt hovedkjøretøy i hverdagen. Elbilister i Norge er en variert gruppe, men de kan grovt sett deles inn i følgende kategorier:

  • Urbane pendlere som bruker elbiler til daglige turer til og fra arbeid.
  • Familier som bruker elbiler til skolekjøring, daglige ærender, og lengre turer.
  • Landlige innbyggere som kan ha lengre pendleavstander og kanskje ikke har like enkel tilgang til ladestasjoner som de i urbane områder.
  • Eldre innbyggere som kanskje ikke kjører daglig, men som har en elbil for når de trenger den.

Brukerreise

Løsningsforslag

Basert på innsikten jeg har fått og brukernes behov planla jeg følgende funksjoner for appen:

  • Ladestasjonslokalisering og -detaljer:
    Gitt den utbredte frustrasjonen rundt mangelen på konsistente og pålitelige data om ladestasjoner, vil appen gi nøyaktig og oppdatert informasjon om ladestasjonene. Dette inkluderer tilgjengelighet, ladehastighet, pris og brukeranmeldelser. Dette vil hjelpe brukerne med å planlegge sine ladeøkter mer effektivt.
  • Brukervennlig grensesnitt:
    Ettersom brukere har rapportert om vanskeligheter med å bruke eksisterende apper, vil min app ha et intuitivt og brukervennlig grensesnitt. Jeg vil følge “best practice”  for UI-design, inkludert enkel navigasjon, tydelige visuelle hierarkier og konsistente designelementer.
  • Enkel betaling og historikk:
    For å gjøre brukeropplevelsen så sømløs og intuitiv som mulig vil appen ha mulighet til å legge inn faste betalingsmåter som Vipps og kortbetaling, slik at disse ligger lett tilgjengelig for brukeren når betalingen skal gjennomføres.
    I tillegg vil det være en betalings-/ladehistorikk for bilen slik at man enkelt kan holde oversikt over forbruk.
  • Ruteplanlegger:
    Ruteplanleggeren vil foreslå ladestasjoner langs en gitt rute basert på bilens batterikapasitet, kjøremønster og ladestasjonenes tilgjengelighet og pris. Dette vil redusere rekkeviddeangst og gjøre det lettere for brukerne å planlegge lengre turer.

Ideer og løsningsforslag som falt igjennom

Skjermbilde av post-it-notes med idéer fra idéfasen som ikke ble implementert.

Fra papir til prototype

Skisser av appens grensesnitt tegnet på papir.

Mid-fidelity prototype

Mid-fidelity prototype.

Farger og typografi

For å skape et gjennomført og helhetlig design har jeg til prosjektet begynt å utarbeide et designsystem. Dette hjelper meg med å holde designet konsekvent, samtidig som det gjør selve designprosessen enklere da farger og typografi allerede er definert. På denne måten slipper jeg å bruke tid på å finne en farge som passer for hvert enkelt element.

Fargekontrast er essensielt for universell utforming for å sikre lesbarhet for alle, inkludert de med synshemninger. Jeg har forsøkt å følge WCAG-standardene for fargekontrast i appen, og overholder i hovedsak både AA og AAA nivå for optimal tilgjengelighet.

Fremtidsblå
Primary_600
#107F9E
RGB (16, 127, 158)
Contrast ratio
4,61 : 1
Normal text
AA
FAIL
Large text
AA
AAA
Graphics
AA
AAA
Midnight-charge
Primary_900
#043258
RGB (4, 50, 88)
Contrast ratio
13,1: 1
Normal text
AA
AAA
Large text
AA
AAA
Graphics
AA
AAA
Eksempler på font og tekststørrelse brukt i prosjektet.
Primary
Success
Warning
Negative
Neutral

High fidelity prototype

Prøv den selv her.
Mockup av tre telefoner som viser appens grensesnitt.Mockup som viser hvordan man reserverer lading i appen.

Merkevare

Navnet "Glade" er kort, enkelt og minneverdig, noe som er viktige faktorer for et godt merkenavn. Det har også en positiv konnotasjon, ettersom "glad" betyr lykkelig på norsk (og engelsk), noe som kan bidra til å skape en positiv assosiasjon med appen. I tillegg kan merkevarenavnet uttales både på norsk, som i «glade dager» - /ˈɡlɑːdə/ (glah-duh), og på engelsk som et mer minneverdig egennavn - /ɡleɪd/ (glayd).

Det er imidlertid viktig å merke seg noen potensielle utfordringer. "Glade" er et vanlig ord og kan derfor være vanskelig å beskytte som et varemerke. Det er også en kjent merkevare for luftfriskere, noe som kan skape forvirring hvis appen på sikt skulle vært lansert internasjonalt.

Mockup to telefoner om viser hvordan appen vil se ut i App Store.
Appen vist på hjemskjermen på en iPhone.
App ikonet slik det er designet.App ikonet slik det er i bruk, ferdig stilisert.
Glade - logoen for appen som en logotype. Logo med navn.

Brukertesting

Brukertesting av ladeappen ble gjennomført med en variert gruppe deltakere, inkludert erfarne elbilbrukere, men også nybegynnere uten kjennskap til denne typen apper fra før. Dette sikret et bredt spekter av tilbakemeldinger og innsikt i hvordan ulike brukere opplevde og interagerte med appen. Prototypen ble presentert på en smarttelefon for å gi brukerne en realistisk opplevelse av appen, og tillot meg å observere hvordan de navigerte gjennom de ulike funksjonenende. Brukerne ble bedt om å utføre forskjellige oppgaver for å teste appens brukervennlighet og funksjonalitet. Noen av oppgavene brukerne fikk var blant annet:
- Finn en ladestasjon og finn ut når den er mest besøkt.
- Bestill lading på lørdag klokken 8:30.
- Sjekk status for bilen din.
- Legg til en ny bil i din profil.

Positive Tilbakemeldinger: Brukerne likte det enkle og intuitive designet, spesielt funksjonen for oppsummert oversikt over ladestasjoner med direkte bookingmulighet.

Foreslåtte Forbedringer: Brukerne ønsket mer informasjon om fasiliteter nær ladestasjonene, som parker og restauranter, for å planlegge aktiviteter mens de lader.

Utfordinger for Nybegynnere: Noen nye elbilbrukere fant det utfordrende å forstå betydningen av kW i lading. Dette peker mot behovet for klarere forklaringer og mulige omregninger til mer forståelige enheter i appen.

Konklusjon: Til tross for mindre utfordringer, var testen vellykket og tilbyr verdifull innsikt for videre forbedringer av appen, spesielt hvis prosjektet hadde lengre varighet.

Iterasjon

Gjennom hele prosessen har det blitt laget forskjellige design og iterasjoner, og jeg har hatt en konstant tilpasning av designet. Et eksempel på noe som ble endret fra low- og mid-fidelity til high-fidelity er hvordan hovedsiden for en gitt ladestasjon ser ut, i tillegg til bookingsiden.

I etterkant av brukertestingen ble det gjort iterasjoner basert på brukernes tilbakemeldinger. Blant annet ble det som etterspurt lagt til en mulighet for å ta brukeren rett til reservering av lader uten å måtte klikke seg inn på hovedsiden for den aktuelle laderen.

Før brukertestingen var flere elementene mørke med en svak gjennomsiktighet og background blur, samt hvit skrift. Etter tilbakemeldinger om at designet ble noe mørkt endret jeg til et lysere tema.

Hovedsiden for en ladestasjon slik den så ut før endringer og iterering.Hovedsiden for en ladestasjon slik den så ut etter endringer og iterering.

Veien videre

Det er mye jeg gjerne skulle videreutviklet i appen hvis jeg hadde hatt bedre tid og mer ressurser. Prosjektet bærer preg av å ha begrenset tid, med noen funksjonaliteter som ikke er på plass. Noe av det jeg ville fortsatt videre med om jeg hadde mer tid er:

  • Onboarding
  • Ruteplanlegger
  • "Ladebuddy" - AI-assistent for lading
  • Mer informasjon om fasiliteter ved ladestasjoner
  • Tydeliggjøring av hva kW betyr og innebærer for brukeren
Link til toppen av siden.

Lyst til å bli bedre kjent?

La oss ta en kaffe ☕️🤝